Wim(72) heeft 250.000 woordjes geleerd: “Een dag geen Engels is een dag niet geleefd”

Aniek

Wim is 72 jaar oud en een fanatieke user op ons platform. Sinds zijn pensioen houdt hij strak zijn eigen planning bij om woorden consequent te leren met behulp van WRTS. Waarom hij woordjes leert? “Woordkennis is de basis om een taal te leren, dat is mijn overtuiging” zo zegt Wim zelf. Wij spraken hem over hoe hij met WRTS in aanraking is gekomen, zijn leer-routine, behaalde resultaten en welke tips hij wil meegeven.

Wil u wat vertellen over uzelf?

“Mijn naam is Wim, ik ben 72 jaar en ik woon in Bunnik. Tot 2012 heb ik gewerkt, daarna kon ik het vervroegd pensioen in. Ik was het werken zat na zoveel jaar. Ik keek er echt naar uit om niet alsmaar stress en drukte te ervaren.

Ruim een jaar voordat ik wist dat ik wou stoppen met werk, had ik al plannen gemaakt. Eén van de plannen was om een taal te leren. Ik heb nooit te maken gehad met taal, ik heb er nooit iets mee kunnen doen. Ik wist al dat zo gauw ik met vervroegd pensioen ben, dat ik mij ga inschrijven bij de volksuniversiteit om daar Engels te leren. Dat plan had ik opgeschreven, dat was 3 maanden nadat ik met vervroegd pensioen ging. Ik ging in maart met pensioen en in augustus begon de cursus Engels aan de Volksuniversiteit. 

Na 5 jaar Volksuniversiteit in Utrecht liep ik daar vast en besloot ik, mede door WRTS, mijzelf huiswerk op te geven en in mijn uppie verder te gaan. Woordkennis is de basis om een taal te leren, dat is mijn overtuiging.”

Hoe kwam u met WRTS in aanraking?

“Ik ben wel een beetje computer minded, dus ik ging online zoeken. Woordjes leren vind ik ook echt gewoon leuk. De basis van een taal leren ligt bij woordkennis, vind ik. Toen kwam ik met WRTS in aanraking. Ik had verschillende programma’s geprobeerd, maar toen kwam ik bij WRTS terecht en toen dacht ik “dat is het”. Nu ben ik een trouwe abonnee, zullen we maar zeggen. Maar ja, ik ben natuurlijk 72 jaar, ik hoor helemaal niet bij jullie doelgroep. Ik kijk af en toe wel eens op het vraag-en-antwoord platform en daar moet ik dan om lachen. 

Sinds afgelopen zomer ben ik echt overgegaan op woordjes leren. Ook ben ik Engelse boeken gaan lezen en dat bevalt heel goed. Als je geluk hebt met je gezondheid en je gaat op financieel gebied niet met geld over de balk gooien, dan heb je een fantastische tijd om dingen te doen waar je zelf zin in hebt. Alles wat je maar wil.”

Waarom koos u voor WRTS? Heeft u ook andere programma’s overwogen?

“Ik heb echt gezocht naar een programma om woordjes te leren en kwam zo bij WRTS terecht. Ik heb WRTS op mijn iPad staan, de iPad is natuurlijk een fantastisch medium. Ik kan het zo pakken, WRTS openen en even een kwartiertje wat Engels leren. Ik moet eerlijk zeggen: toen er een enorme update kwam, dacht ik “jeetje alles is veranderd”, maar nu ben ik er helemaal aan gewend. 

Ik leer uitsluitend Engels en dat doe ik op één manier: van Engels naar Nederlands en met de methode ‘in gedachten’.” (in gedachten is een overhoormethode waarbij je de vertaling in gedachten neemt en kijkt of je het goed hebt)

Heeft u een routine met Engels leren op WRTS?

“Ik heb een vast ritme. Ik sta nog steeds vroeg op, om half 7, dat deed ik met werk ook. Ik heb echt een ochtendritueel: ik sta op, ik eet, ik ga een half uurtje Engels leren en dan ga ik drie kwartier een ommetje lopen. Daarna kom ik thuis en dan neem ik de 3 k’s, oftewel de krant, de koffie en de koek. Dat is meestal het begin van mijn dag.”

U heeft veel discipline als het om leren gaat

“Ja, ik ben heel consequent. Dat komt echt doordat ik op mijn veertigste een cursus moest volgen van mijn werk. Dat was 4 jaar lang op de avondschool, waarbij ik een paar keer in de week ’s avonds naar school moest. Ik moest heel gedisciplineerd zijn om dat te doen. Ik kwam erachter dat in mijn klas heel veel mensen slimmer waren dan ik, maar die hadden geen doorzettingsvermogen en vielen daardoor af.  Als je vertelt aan mensen dat je Engels leert, hoor je heel veel “ja, dat heb ik ook wel eens een jaar gedaan” en dan stoppen ze er vervolgens mee.

Ik kan makkelijk doorgaan met leren en dat legt mij geen windeieren. Ik heb er nu echt plezier van dat ik Engelse boeken uit de bibliotheek gewoon kan lezen. Ik begrijp niet alle woorden, maar wel het verhaal. Dat je bij een verhaal denkt “het is spannend, hoe zou het aflopen” Dat is toch een mooie beloning voor jezelf, na al dat leren.”

Heeft u zelf een idee hoeveel woordjes u heeft geleerd?

“Ik schat dat ik zo’n 10.000 woordjes heb geleerd. Hebben jullie aantallen?”

U heeft tot nu toe 250.000 woordjes geleerd, wat vindt u daarvan?

(Moet hard lachen) “Ik vind het wel grappig. Er zit natuurlijk heel veel herhaal werk bij, maar mijn situatie is ook totaal anders. Ik ben nu eenmaal met vervroegd pensioen, waardoor ik heel gedisciplineerd kan werken. Het is vooral een combinatie van vervroegd pensioen en de gedachte “ik wil iets”. Dan bereik je wat je wil. Ik val bij jullie op, eigenlijk.”

Wij hebben nog meer resultaten: uw gemiddelde cijfer is een 8 en u heeft 2557 keer een lijst ingevoerd

(Wim moet lachen) “Sommige lijsten herhaal ik ook. Wat ik doe is: ik download een schriftelijk examen van havo, het tekstboekje. Als ik dan tijd en zin heb, lees ik de teksten en probeer ik het te begrijpen, om vervolgens de nieuwe woorden die ik tegenkom in mijn woordenlijst te zetten. Het uitdagende ervan is: ik begrijp de teksten wel, maar als ik naar het vraag gedeelte van het examen ga, dan wordt het moeilijk. Dan denk ik “wat wordt er eigenlijk écht bedoeld in de tekst”. Je moet dan echt gaan nadenken. Dat noem ik dan mijn huiswerk. 

Naast dat ik een FC Utrecht fan ben, ben ik ook een bibliotheek fan. Ik wandel heel graag van bibliotheek naar bibliotheek. Je kan daar altijd rustig Engels leren op de iPad, je bent altijd welkom in de bibliotheek. Ik voel mij dan net een student. Ik wandel ook regelmatig van Bunnik naar Utrecht. In Utrecht kan je in de grote bibliotheek prachtig studeren. Je hebt daar altijd internet connectie en dan kan je gewoon op je iPad via Google Translate de vertaling van woordjes zoeken. Die stop ik dan weer in mijn woordenlijst. “

Wat zou u leerlingen aanraden bij het leren van een nieuwe taal?

“Eén woord: discipline. Je hoeft echt geen 200 woorden op een dag te leren, maar je moet wel consequent zijn. Als je 10 woorden per dag wil leren, moet je het wel elke dag doen. Ik doe helemaal niks met sociale media, maar die jongeren zitten tegenwoordig overal op sociale media, hé? Dan wil ik tegen die jongeren zeggen: ga even 10 minuten woordjes leren, elke dag. Dat is de discipline. Dan ga je ook resultaat krijgen. Als je discipline hebt, het hoeft niet heel veel te zijn, maar als je elke dag wat doet dan ga je resultaat boeken én er plezier in krijgen. Dan denk je “hey, ik heb dat geleerd. Ik heb het onthouden” Discipline is de kern van een taal leren.”

Heeft u leertips voor leerlingen?

“Wat ik als leertip zou hebben: zoek op wat je interesse is. Als je iets leert wat je interesseert is het een stuk makkelijker. Het is belangrijk om een onderwerp te leren wat dichtbij je ligt. Als je iets wil lezen, een boek of wat dan ook, dan moet je denken: wat heb ik daar aan? Er moet een drive zitten om het te willen leren. 

Als tweede leertip heb ik: het luisteren en kijken naar de presentaties van TED. Dat is echt geweldig, het zijn allemaal YouTube filmpjes van mensen die iets zinnigs te bekoren hebben, in de Engelse taal. Het zijn meestal filmpjes van een kwartier en gaat over allerlei onderwerpen. Van milieutips naar techniek, van sociaal naar taal. Het zijn inspirerende presentaties om mensen aan het denken te zetten. 

Om een voorbeeld te noemen van wat mij overkomen is: ik heb interesse in sterrenkunde, daar hoort ook een zonverduistering bij en dat soort dingen. Een tijd geleden kwam ik een presentatie tegen over een journalist die razend enthousiast over was over dat hij een zonverduistering had meegemaakt. Toen gaf die spreker aan: je moet er niet op wachten, je moet er naar toe. Toen was ik zo enthousiast, dat ik dacht ik ga kijken wanneer de volgende zonverduistering is. Toen kwam ik erachter dat in 2026 in Egypte een enorme, lange zonsverduistering plaatsvindt van 6 minuten lang. Dat is uniek! Dus ik zei tegen mijn vrouw: in 2026, in augustus, gaan wij naar Egypte.”

Moraal van het verhaal:

“Iets kan heel inspirerend zijn door de Engelse taal. Het bekijken van de filmpjes helpt ook bij de leesvaardigheid. Bij de filmpjes zit bijna altijd een transcript, oftewel: je kan Engels luisteren, maar je kan ook Engels lezen. Je kan meelezen met wat de spreker in het filmpje zegt. Je leest het hele verhaal, je kan het uitprinten, je kan er weer woordjes uithalen en opzoeken.”

“Op het internet is er geweldig veel te zien en te leren op het gebied van bijvoorbeeld taal. De tijd is veranderd. Op de volksuniversiteit krijg je veel theorie, maar je wil het ook doén. “

Tot slot

“Ik heb verschillende mensen ontmoet die in mijn leeftijdsgroep zitten, waarbij ik WRTS promoot. Omdat ik er zelf erg enthousiast over ben. Als mensen uit zichzelf iets vragen, bijvoorbeeld “heb je nog een link of een app” of “heb je ideeën hoe je moet leren” dan brand ik wel los over WRTS.”

word de nieuwe wim

Word jij de nieuwe Wim? Start vandaag met oefenen en verbreek zijn score!