Voortgang volgen in plaats van toetsen afnemen

Suzanne Lustenhouwer

Nu scholen langer dicht blijven, dringt zich de vraag op hoe om te gaan met het niveau en de voortgang van leerlingen. Het nut van woordjes SO’s is normaliter dat ze ervoor zorgen dat leerlingen hun vocabulaire blijven vergroten door maandelijks nieuwe woordenlijsten te leren en te gebruiken. Nu leerlingen onderwijs op afstand krijgen is het nog steeds belangrijk dat ze hun woordenschat blijven oefenen. Aangezien docenten massaal overstappen op digitale tools om hun lessen te geven, kunnen we deze ook gebruiken om de voortgang te volgen in plaats van toetsen af te nemen.

Toetsen is studeren

Om leerlingen een extra stok achter de deur te geven te blijven leren, geven we leerlingen vaak woordjes SO’s die dan een half keer meetellen. Nu leerlingen thuis zitten kan je ze nog steeds een SO geven met bijvoorbeeld Socrative of Google Forms. Maak een quiz, plan een tijdstip dat leerlingen deze toets moeten maken en hoop dat ze geen woorden op gaan zoeken of dat er een oudere broer de antwoorden voorzegt. Maar waar dient die toets dan voor?

Het is belangrijk om je af te vragen waarom je deze SO wilt geven.

  1. Toetsen voor motivatie – als stok achter de deur om leerlingen te laten leren.
  2. Toetsen voor kennisretentie – door toetsen op te geven stuur je wat leerlingen herhalen.
  3. Toetsen voor kennis testen – door toetsen weet je wat leerlingen weten.
  4. Toetsen omdat het op het programma staat – je geeft nou eenmaal altijd in de eerste week na de meivakantie een SO over hoofdstuk 6.

Ik denk dat we nu allemaal hebben meegemaakt dat we ons programma moeten aanpassen en dat we niet meer gewoon kunnen doen wat op het programma staat. Wat we nu vooral willen is dat leerlingen hun woordenschat blijven bijhouden en inzicht in welke leerlingen meedoen en welke afhaken. Dat kunnen we ook door leerlingen de opdracht te geven woordjes te oefenen met een app zoals WRTS en de voortgang daarvan te volgen. Een formeel toetsmoment is hier niet voor nodig.

Binnen WRTS kun je groepen aanmaken en je leerlingen hiervoor uitnodigen. Vervolgens kun je woordenlijsten voor ze klaarzetten. Wanneer je leerlingen de opdracht geeft een woordenlijst uit je groep te oefenen krijg je in je dashboard een gedetailleerd overzicht van wie dit heeft gedaan, hoe lang, en hoe goed dat ging.

Wanneer je ziet dat leerlingen hebben geoefend en de woordjes kennen, wat is dan het nut nog van een toets? Zoals ik eerder in deze blog zei, zijn de kansen op spieken groot. Zoals deze foto van een leerlingbureau laat zien.

Er zijn manieren om dit tegen te gaan, maar waterproof zijn die niet. Veel universiteiten over de wereld zijn daarom overgestapt op een pass/no pass systeem. Voor elke opdracht krijgen studenten geen cijfer meer, maar alleen een voldoende of onvoldoende. Het idee hierachter is dat er te veel variabelen zijn in het online summatief toetsen dat het oneerlijk is om leerlingen precieze cijfers te geven. Laten we dit hier ook toepassen.
Heeft een leerling genoeg geleerd, aangetoond dat hij alle woordjes kan spellen of minstens een 8 gehaald, dan is het een voldoende. Heeft hij niet geleerd, zegt het systeem dat hij na het leren nog steeds veel fouten maakt en niet hoger dan een 8 scoort, dan is het een fail.

Docenten en leerlingen zijn op het moment al aardig overwerkt. Laten we de druk niet nog hoger opvoeren door toetsmomenten toe te voegen. Dat scheelt in ieder geval de docent ook weer een hoop nakijkwerk. Succes!

WRTS registreren

WRTS is het gratis oefenplatform voor jou om makkelijker en sneller te leren.