Snel leren met deze tips om te focussen bij het leren

Maurice

Ben je snel afgeleid als je met je huiswerk aan de slag gaat? Door veel prikkels in je omgeving vermindert je concentratie en ben je langer bezig. Daarom hebben we een paar handige tips voor je op een rijtje gezet, zodat je straks beter kunt focussen en je aandacht er makkelijker bij houdt. Ben je niet alleen sneller klaar met je huiswerk maar heb je ook vaak nog eens minder stress!

Tip 1: Kies een fijne, rustige studieplek

Om bij het begin te beginnen: zorg dat de plek waar jij aan je schoolwerk gaat rustig en opgeruimd is. Ga bijvoorbeeld niet aan de keukentafel zitten waar je broertje met zijn vriendjes zit te spelen of waar je zus keihard meezingt met Lil’ Kleine. Trek je terug op je eigen kamer, de werkkamer van je ouders of ga naar de bibliotheek.

Haal onnodige troep van je bureau en zorg dat er een raam op een kiertje staat voor de broodnodige frisse lucht. Zuurstof is namelijk heel belangrijk voor je hersens, zeker tijdens zoiets inspannends als leren. Wil je volledige stilte om je heen? Een noise cancelling koptelefoon biedt uitkomst. Maar je kunt tijdens het leren ook muziek opzetten waarbij jij je goed kan concentreren, er staan op Spotify genoeg Study Playlists. Handig om te weten: muziek zonder vocals leidt het minst af omdat je dan niet naar de tekst gaat zitten luisteren.

Tip 2: Verminder prikkels en ga offline

Zeker als je geen computer nodig hebt is dit een makkelijke to do, maar wel eentje die wat zelfbeheersing vereist: laat alle devices uit je kamer. Geen laptop, geen tablet en geen mobiele telefoon. Alle apps en mailtjes die je tijdens het leren binnen krijgt, leiden niet alleen onwijs af: je kunt de berichtjes natuurlijk ook als je klaar bent allemaal nog lezen.

Moet je een profielwerkstuk maken of online research doen? Je kunt altijd met een programma als SelfControl bepaalde afleidende websites zoals YouTube en Instagram tijdelijk uitschakelen. Bij het leren van woordjes kun je dit altijd ‘veilig’ met WRTS doen; er zijn in de app geen advertenties te zien die je kunnen afleiden!

Tip 3: Maak een planning

Soms bekruipt je het idee dat je met zoveel huiswerk never nooit meer iets anders kunt doen. Om een goed overzicht te krijgen van wat je nu eigenlijk allemaal nog moet doen én niet te veel te stressen, helpt het om een duidelijke weekplanning te maken. Bekijk wat je voor elk vak moet doen en deel de grotere opdrachten en toetsen in kleinere taken op. Ons brein werkt goed met deadlines (weet je nog dat je een werkstuk/boekverslag voor je uit bleef schuiven en het opeens uit je pen vloog toen je het bijna in moest leveren?) en per kleine taak stel je jezelf als het ware een deadline.

Heb je bijvoorbeeld over 4 weken een toets over 4 hoofdstukken uit je lesboek? Dan betekent dat dat je per week 1 hoofdstuk moet doen om op tijd alles te leren. Zorg wel dat je genoeg tijd in je planning opneemt om de stof zo nu en dan te herhalen. Door structuur aan te brengen mét haalbare doelen, krijg je meer rust in je hoofd omdat je je niet druk hoeft te maken over alles wat je nog allemaal moet doen. Zo kun je beter je aandacht erbij houden tijdens het leren.

Tip 4: Neem pauze

Bij de een duurt het wat langer dan bij de ander, maar bij een gemiddeld persoon is de spanningsboog zo’n 50 minuten. In die 50 minuten lukt het vaak om goed je concentratie vast te houden maar daarna verslapt je aandacht al snel. Nu je dat weet kun je je planning er een beetje op aanpassen. Ga 1 uur geconcentreerd met je huiswerk aan de slag en neem dan een korte pauze om je brein even wat rust te geven.

Pak in die pauzes even wat te drinken, zet je lievelingsmuziek op vol volume en dans 10 minuten alsof je leven ervan af hangt, loop buiten een rondje om een luchtje te scheppen of doe wat buikspieroefeningen. Van een kleine workout schijnen je hersens nog beter nieuwe stof op te kunnen nemen: een win-winsituatie!

Tip 5: Positief denken in plaats van piekeren

Vind je het lastig om tijdens het leren je gedachten niet af te laten dwalen? Vaak leiden dingen waar je je drukt om maakt het meest af. Schrijf daarom voordat je begint alles waar je op dat moment over nadenkt van je af in een notitieboekje of app. Hiermee maak je je hoofd leeg en kun je makkelijker aan de slag. Piekeren of je wel op tijd bent begonnen kun je dankzij je eerder gemaakte planning omzetten in positieve gedachten. Je weet precies wat je te doen staat en wanneer je dit gaat doen. Als je je aan je weekplanning houdt dan komt het allemaal op zijn pootjes terecht.

Het helpt trouwens ook om vooraf een ademhalingsoefening te doen of te mediteren. Wanneer je onrustig in je hoofd bent dan is je ademhaling dat meestal ook. Door zo’n oefening of een korte meditatie keert de rust weer terug en kun je geconcentreerd aan het werk. Namasté!

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /app/wp-content/themes/squla/single-post.php on line 41
WRTS register

WRTS is het beste oefenplatform van Nederland. Oefen razendsnel je woordjes!

Vanaf Gratis