Onderzoek: wat verwachten leerlingen écht van docenten?

Aniek Hanneman


Hoe kan je de beste docent zijn voor je leerlingen? Dat is een vraag die elke docent zichzelf wel eens heeft gesteld. Je kan van alles bedenken om de docent te zijn die je leerlingen verwachten, maar je weet nooit zeker wat ze nu écht van je willen. Willen leerlingen geen huiswerk? Meer lesuitval? Leukere lesstof? Wij vroegen het op ons forum, zij gaven antwoord.

1. Lach!

Niets is vervelender dan les krijgen van iemand die chagrijnig kijkt. Dat vinden de leerlingen op het platform ook. Zij gaven aan dat humor niet het allerbelangrijkste is, maar het de lessen wel interessanter en leuker maakt. Wanneer er ruimte is om even te kletsen of om een grapje te maken, zullen de leerlingen zich meer op hun gemak voelen. Dit hoeft niet te betekenen dat alle docenten nu hun grappige hoed op moeten doen: met een open houding en een glimlach kom je al een heel eind.

2. Tijd voor huiswerk in de les

Het antwoord “geen huiswerk krijgen” was te verwachten, maar dat is niet het enige wat leerlingen van hun docenten willen. Zo willen de leerlingen ook genoeg tijd krijgen in de les om hun huiswerk te maken. Dit omdat leerlingen anders in tijdnood dreigen te komen, aangezien ze nog huiswerk voor andere vakken moeten maken. Een ander veelvoorkomend antwoord was dat ze willen dat docenten realistische verwachtingen hebben wat betreft het huiswerk. Zo zegt een leerling uit 4 vwo het volgende:

Soms heb ik voor 7 vakken een halfuur huiswerk. Dan zegt de docent in de les als mijn huiswerk slordig is: “Je had er maar een halfuurtje aan hoeven te besteden.” Ik snap dat het als docent frustrerend kan zijn als je leerlingen het huiswerk niet doen of slordig maken, maar soms is het voor ons echt onmogelijk om het allemaal netjes af te krijgen.

3. Aandacht

Ieder mens heeft behoefte aan aandacht, zo ook de leerlingen uit jouw klas. De ene leerling zal er duidelijker om vragen dan de ander, maar iedereen zal het evenveel waarderen. Een simpel praatje maken, betrokken zijn bij het leven van de leerlingen en doorvragen kan ervoor zorgen dat de leerling zich gezien voelt en er daardoor een vertrouwensband wordt opgebouwd. Hierdoor zal de leerling uiteindelijk ook makkelijker naar jou toekomen met vragen. Een leerling uit 3 vwo zei hier het volgende over:

Nou, realistisch gezien verwacht ik alleen maar slechte dingen, maar ik wil wel graag dat ze werk geven dat in de les af kan komen en dat ze een beetje rekening houden met het feit dat je ook een mens bent met gedachten en gevoelens (er zijn van die docenten die doen alsof iedereen onder 18 een 9-jarig klein kind is)

4. Leuk lesgeven

Niemand vindt het leuk om te luisteren naar een lange, saaie uitleg over fotosynthese. Als de leerling niet gestimuleerd wordt om te leren, zal hij/zij de stof ook niet onthouden. Leerlingen vinden het tevens belangrijk dat er wel controle wordt gehouden in de klas. Hoewel het lijkt alsof scholieren alleen maar filmpjes willen kijken, frikandelbroodjes eten en willen klieren, zitten ze er wel met een gezamenlijk doel: een voldoende halen. Om ervoor te zorgen dat de leerlingen de stof wel onthouden is het belangrijk om variatie te creëren. Dit kan bijvoorbeeld door programma’s als Kahoot in te zetten, of door een spel te verzinnen.

docent blog

Met een gratis docentenaccount op WRTS kan je het lesgeven een stukje makkelijker maken.