Games in de klas: werkt het wel of niet? Wij spraken 3 experts

Aniek Hanneman

Je zet Kahoot aan en alle leerlingen zitten meteen op het puntje van hun stoel, maar zodra je aan de leerlingen vraagt wat ze nu écht hebben onthouden blijft het stil. Was een game inzetten in de klas dan een slecht idee? Games kunnen waardevolle hulpmiddelen zijn voor docenten, mits ze goed worden ingezet. Wij vroegen 3 experts over het gebruik van games in de klas.

Spelenderwijs leren

Tessa van Hoornaar, leerkracht groep 8, is erg te spreken over het gebruik van games in de klas. Voor de vakken Blits (studievaardigheden) en Staal (spelling en taal) gebruikt ze diverse online én offline games.

“Ik verwerf veel kennis door zelf spellen te ontwikkelen voor de klas, maar dan niet op een beeldscherm. Denk aan memory of domino over woordenschat (woord en betekenis bij elkaar zoeken), loopspellen enz. Ik vind leren aan de hand van spelen mega belangrijk. Zowel voor de verwerking als voor de betrokkenheid.” Welke games zij aanraadt om in te zetten in de klas? “Door middel van de games van MediaMasters leren kinderen spelenderwijs mediawijsheid vaardigheden. Dat is erg belangrijk in deze tijd.”

Een klas bestaat uit verschillende leerlingen die ieder een eigen leermethode prefereren. Door een combinatie van online en offline games in de klas in te zetten, zoals leerkracht Tessa doet, kan je als leerkracht aan de leerbehoeften van elke leerling voldoen. Ook kan je ze zo de nodige afwisseling bieden. Vanaf papier leren tot vanaf een beeldscherm, het is allemaal mogelijk.

Het doel bepaalt de tool

Wij spraken een anonieme onderwijskundige over de toepassing van games in de klas.

“Het gebruik van dit soort tools vergroot vaak de betrokkenheid, de motivatie en ook de productiviteit van leerlingen of studenten. Echter, ik zou wel zeggen dat het doel van de activiteit de tool bepaalt en niet andersom. Eerst is het dus van belang om een lesdoel te formuleren en op basis daarvan een werkvorm en tool te kiezen om dit lesdoel te bereiken. In de praktijk zien we vaak dat docenten hun les ontwerpen vanuit een tool die ze willen gebruiken. Dit kan ervoor zorgen dat je beoogde lesdoel niet behaald wordt, terwijl dit met een andere tool wellicht wel bereikt had kunnen worden.”

Het valt niet goed in de smaak bij leerlingen als docenten online tools inzetten puur omdat het ‘nieuw en hip’ is, zo blijkt uit ons vorige onderzoek. Leerlingen zitten tenslotte in de klas om te leren, of ze het nu willen of niet.

Een plan voor de toekomst

Games in de klas klinkt leuk en wel, maar het is niet altijd realistisch. Hoewel vandaag de dag steeds meer onderwijsinstellingen gebruikmaken van online tools, is het op sommige plekken makkelijker gezegd dan gedaan. Tirza van Berkel is werkzaam als lesmethode-ontwikkelaar en wij vroegen Tirza of haar lesmethodes zijn ingericht op gamification.

“Wij maken niet echt gebruik van games in onze lesmethodes. Ik denk vooral omdat het nog niet altijd mogelijk is met de IT capaciteit. Het zou me wel leuk lijken om elementen van games in de methoden te verwerken, dus misschien in de toekomst.”

Games in de klas: het werkt

Na een aantal experts te hebben gesproken over dit onderwerp, rest ons de vraag: games in de klas, werkt het wel of niet? Wij zeggen: ja. Games inzetten in de les biedt veel mogelijkheden om de les aan te laten sluiten bij de belevingswereld van leerlingen, daardoor is het zonde om games geheel links te laten liggen. Hierbij is het wel van belang om te beoordelen of een game een toegevoegde waarde is, of dat het alleen maar een leuk idee is.

Het inzetten van online spellen is niet altijd technisch haalbaar in elk klaslokaal. Om toch de vruchten te plukken van de inzet van games, is het inzetten van offline games hiervoor een uitkomst.

Voorbeelden van online games

Al met al kleven er genoeg voordelen aan de inzet van games in de klas. Wil jij games inzetten in de klas, maar weet je niet goed welke? Hier volgen een aantal online tools:

  1. Classcraft. Met deze tool kan je persoonlijke leeravonturen creëren voor je leerlingen. Je kan het engagement van de leerlingen een stuk vergroten doordat je met deze game inspeelt op hun leefwereld.
  2. Kweetet. Met deze game wordt het maken van oefeningen gestimuleerd door ze toegang te geven tot een online speelwereld. Wanneer de leerling oefeningen maakt, wordt zij/hij beloond met spelmunten die de leerling vervolgens kan uitgeven in het online spel.
  3. AhaSlides. Dit is een easy-to-use programma waarmee je bijvoorbeeld Q&A’s kan maken, quizzes en ook online spellen kan spelen met je leerlingen zoals het spinnerwiel. AhaSlides vinkt alle boxen af betreft het vergroten van interactie in de les.

Quizzen op WRTS

Ook op ons platform kan je de les leuk maken, door het in quizvorm aan te bieden. Je kan quizzen maken voor alle schoolvakken. Een quiz zorgt ervoor dat leerlingen op een leuke manier de lesstof in hun hoofd krijgen. Op dit moment is er een bètaversie live op ons platform, maar binnenkort wordt het écht gelanceerd. Wil je nu al de mogelijkheden van quizzen op WRTS onder de loep nemen? Maak dan een gratis docentenaccount aan.

Voorbeelden van offline games

Hoewel wij in een moderne en digitale wereld leven, mogen offline games niet in de vergetelheid raken. Daarom volgen hieronder een aantal offline games die het vandaag de dag nog steeds goed zullen doen in de klas:

  1. Het Grote Geschiedenisspel. In dit bordspel leren leerlingen spelenderwijs de belangrijkste stof van de hele geschiedenis.
  2. IQ Puzzler Pro. Dit is een denkspel waarbij de hersenen van de leerling goed zullen kraken. Het ruimtelijke inzicht en abstract denkvermogen worden aan het werk gezet.
  3. Wie is de beste omdenker? Dit is een kaartspel waarmee je de leerling anders kan leren denken. Dit spel is uitermate geschikt voor de persoonlijke ontwikkeling. De leerling wordt aangespoord om creatieve oplossingen te bedenken voor bepaalde situaties.
docent blog

Met een gratis docentenaccount op WRTS kan je het lesgeven een stukje makkelijker maken.