Engelse gespreksvaardigheid en woordenschat van basisscholieren die naar middelbare school gaan blijft matig

Daan

Sinds de introductie van Engels op de basisschool in 1986 zien we nauwelijks verbetering. Ook in de huidige Staat van het onderwijs, het jaarlijkse rapport van de schoolinspectie, wordt Engels specifiek genoemd, naast rekenen en lezen. Ongeveer 80%  van de leerlingen van groep 8 beheerst de Engelse gespreksvaardigheid en woordenschat op A1-niveau (beginnend gebruiker) of lager. Er is geen verschil te zien met 2012, de laatste keer dat dit specifiek gemeten is.

Doorlopende leerlijn

Omdat er een doorlopende leerlijn Engels van basisonderwijs tot aan het hoger onderwijs is gemaakt door SLO zie je dat in tegenstelling tot de andere vreemde talen zoals Frans, Duits, Latijn  en Spaans de middelbare school niet op niveau 0 begint, maar doorgaat waar de basisschool gestopt zou moeten zijn. Er vanuit gaand dat leerlingen al voldoende kennis van de beginselen hebben. Dit geldt zowel voor het de studieboeken en digitale middelen  als voor de docenten in de klas. 

50/50

Docente Engels  Suzanne Lustenhouwer ziet dat het verschil enorm is. Er zijn kinderen die al hele boeken in het Engels lezen en kinderen die nog niet bekend zijn met de basics zoals de dagen van de week, kleuren en de namen voor familieleden. Haar gevoel zegt dat dit 50/50 is in haar brugklassen Havo/VWO. Ook uitgever Noordhoff ziet dit al jaren en heeft in haar populaire Engelse methode Stepping Stones voor de brugklas een Bridging the GAP cursus.

Bridging the gap

“Dit is ook de reden waarom Noordhoff voor alle niveau’s op de middelbare school in leerjaar 1 het eerste hoofdstuk besteedt aan het opvullen van dit gat”, aldus Kees Karremans (directeur VO Noordhoff). Maar waarom wachten tot het eigenlijk al te laat is en er al zoveel afkomt op eerstejaars middelbare scholieren?  De staat van het Onderwijs ziet positief effect in prestaties bij basisscholen waar extra aandacht voor Engels is (extra training voor de leerkrachten, en een specifieke lesmethode in het basisonderwijs.) Echter sinds 2012 is daarin weinig geïnvesteerd en ook weinig veranderd leert ons het rapport. Om die reden hebben WRTS en SteppingStones de handen ineen geslagen.

Educatief doeboek voor de zomermaanden

“We denken dat het dit jaar nog nijpender zal zijn met het instroomniveau van Engels op de middelbare school, door Covid-19, het wegvallen van de Centrale Eindtoets, en de halve dagen school. Je ziet scholen nu focussen op kernvakken rekenen en taal en minder op andere vakken als STEM en Engels. Ook omdat er nu minder ruimte is voor uitleg en instructie”, benoemt Tijntje Louwers (WRTS). Met de digitale kennis en woordenlijsten van WRTS en de Stepping Stones ervaring van Noordhoff is er nu een educatief vakantieboek voor bijna-brugklassers. Een boek waarin kinderen zelfstandig de beginselen van het Engels kunnen leren door middel van uitleg en oefeningen, in lijn met het curriculum, zodat ze goed voorbereid naar de middelbare school gaan na de zomer. “De kennis die we al 10 jaar met Squla (ons jongere broertje/zusje) hebben opgebouwd om thuis aan de slag te gaan met schoolstof kwam ons goed van pas bij de ontwikkeling van dit boek. De intrinsieke motivatie middels leerspelletjes en grapjes hebben kinderen echt nodig als ze het zelf thuis moeten doen, in plaats van in de klas” aldus Tijntje Louwers.  “De creatieve kennis van Squla aangevuld met onze ruime ervaring (meer dan 30 jaar) met het uitgeven van de meest populaire methode Engels in het VO, ontwikkeld door docenten Engels heeft een leuk vakantieboek opgeleverd met een stevige inhoud uit de verschillende onderdelen van de Stepping Stones methode voor de brugklas” sluit Kees Karremans mee af.

Over WRTS

Overhoor Platform WRTS is sinds 2005 marktleider in Nederland. Het platform is gratis en helpt leerlingen bij het instuderen van woordenschat uit het Engels, Frans, Duits, Spaans en Latijn. 

Leerlingen en leerkrachten kunnen zelf woordenlijsten samenstellen en delen met andere gebruikers. Op dit moment oefenen ongeveer 300.000 leerlingen hun woordenschat in met WRTS.  Squla (basisschool)  en WRTS (middelbare school) vormen samen Futurewhiz.

Over Noordhoff

Stepping Stones is uitgegeven door Noordhoff. Noordhoff is dé kennispartner voor leergierig Nederland. Uit liefde voor ons vak helpen we dagelijks ruim 2 miljoen mensen het beste uit zichzelf te halen. En ontdekken we iedere dag hoe leren nog beter kan. Met slimme methodes en persoonlijke aandacht. Met actueel lesmateriaal en nieuwe technologie. Altijd met de kennis van nu. Nieuwsgierig naar het leren van morgen. 

Meer weten?

Wilt u meer info? Contacteer Tijntje Louwers dan:

WRTS registreren

WRTS is het gratis oefenplatform voor jou om makkelijker en sneller te leren.