5 leuke lesideeën voor de laatste weken

aniek

Plezier is onmisbaar voor een goede les. Zowel voor jou als je leerlingen. Als leerlingen plezier hebben in de manier hoe ze de lesstof opnemen, zullen ze de stof beter onthouden. En dat is voor jou als docent alleen maar een bonus! Maar, hoe kan je jouw les nog leuker maken? Wij geven 5 tips ter inspiratie.

1. Draai de rollen om

Het vergt wat voorbereiding, maar het is zeker de moeite waard! Ruil met de plek van je leerlingen en laat jou onderwijzen over je eigen vak. Dit is een leuke en actieve manier om erachter te komen hoe jouw leerlingen les zullen geven. Het kan zomaar zijn dat zij met nieuwe ideeën komen die jij weer kan gebruiken voor de volgende les.

2. Gebruik de app Noisedown

Is het vaak onrustig in de klas? Dan is de app Noisedown een goed hulpmiddel om in te zetten. Met deze app kan je het geluid in het lokaal in het aantal decibel meten. De leerlingen hebben de verantwoordelijkheid om niet boven een bepaalde decibel uit te komen. Ze moeten samenwerken om niet teveel geluid te maken en worden zich zo bewust van het geluid dat ze produceren. Niet alleen is het een leuk samenwerkingsproject, het zorgt ook voor meer orde in de klas.

3. Probeer een nieuwe invalshoek

Je trekt al alles uit de kast om zo goed mogelijk les te geven, daar is geen twijfel over mogelijk. Wanneer jij je les nóg iets beter wil maken, kan je eens kiezen voor andere invalshoek. Er zijn namelijk talloze manieren om kennis over te brengen aan je leerlingen. Zo kan je gebruikmaken van online hulpmiddelen zoals quizzen of kan je jouw leerlingen een creatieve opdracht geven. Geschiedenisdocent Mira van Kuijeren laat haar leerlingen bijvoorbeeld memes maken van de lesstof.

4. Begin elke les anders

Bij leren is het belangrijk dat de nieuwsgierigheid wordt gewekt. Zo is het onderwerp interessant en worden leerlingen gemotiveerd om er meer over te leren. Om de interesse op te wekken, kan je de les bijvoorbeeld beginnen met een gek of uniek detail over een onderwerp. Op deze manier roep je vragen op bij de leerlingen, die alleen te beantwoorden zijn door dieper in te gaan op het onderwerp.

5. Ga het gesprek aan

In plaats van direct te beginnen met vertellen over het onderwerp, kan je de leerlingen ook vragen stellen. Wat weten ze al van het onderwerp? Wat vinden ze er van? Dit zorgt voor een actief begin van de les en zet de leerlingen aan het denken. Ook voelen de leerlingen zich gehoord doordat ze hun mening kunnen geven.

Meer tips om de les leuker en actiever te maken? Lees dan ook de blog 4 coöperatieve werkvormen om je leerlingen te activeren